Van scroll-driven animaties tot teamwork: vertrekkend Lead Front-End Developer Peeke vertelt
Een Lead Front-End Developer bij Kaliber werkt vooral aan…
Peeke: “Het team! De functie is een combinatie van mensenwerk en code. Met 7 front-enders in mijn team besteed ik tijd aan check-ins en code-reviews, dat zorgt ervoor dat we echt op één lijn zitten. We doen technisch uitdagende projecten, waarin we veel aandacht besteden aan interactie, motion en handige componenten die cross-project gebruikt kunnen worden. Een duidelijke visie is hierin onmisbaar. Samen met Erik, Technical Director, werk ik hier aan.”
Duik je zelf nog wel in de code?
"Zeker, dat vind ik nog steeds heel leuk! Ik werk dan met name aan complexere componenten met veel interactie en motion, zoals scroll-driven animaties. Je zit ook iets anders in de wedstrijd: je hebt meer ruimte om innovatieve oplossingen te bedenken en probeert iets zo op te zetten dat het ook in andere projecten bruikbaar is. Layout animaties bijvoorbeeld, die heb ik onlangs uitgewerkt, maar zijn eigenlijk in alle projecten heel gewild!”
Klinkt goed? Solliciteer direct
Hoe ziet een werkdag eruit?
"Pull requests reviewen en vragen beantwoorden van front-enders zijn dagelijkse kost. Vaak zit dat meer op het niveau van sparren en moet ik zelf ook even goed nadenken over het antwoord. Het is leuk als teamleden met API's of oplossingen komen waar ik zelf nog niet aan had gedacht. Ik werk daarnaast ook regelmatig aan het uitbreiden van ons projecttemplate, zodat er meer basisfunctionaliteiten in zitten en we ons daardoor sneller op de leuke delen in een project kunnen storten. In die projecten draai ik zelf regelmatig mee om complexe of innovatieve componenten uit te werken. Dat is ook waar ik vaak met nieuwe technieken of API’s experimenteer."
"Ook ben je van tijd tot tijd bezig met feedbacksessies of workshops. Neem bijvoorbeeld de workshop 'vectors & physics', die gaat over het bouwen van interacties die op je muis reageren, of die over 'use gesture', een library voor touch interacties: niet iedereen heeft hetzelfde niveau, maar je wil dat niemand stil hoeft te zitten. Als je dat goed lukt zijn ze superleuk: iedereen wil graag nieuwe dingen leren."
"Oh, en laten we de lunches niet vergeten. Een boterham bij Kaliber is niet compleet als er niet meer dan 2 verschillende items op zitten. Hier komen de meest creatieve combinaties langs.”
Onmisbaar werk?
"Misschien wel mijn belangrijkste toevoeging aan Kaliber zijn 2 functies van ieder 1 regel code: lerp en unlerp. Het gaat niet zozeer om de functies zelf, maar om het concept dat ze vertegenwoordigen: een soort tussenwaarde tussen 0 en 1, waarmee je heel eenvoudig je input in een gewenste output kunt omzetten. Door deze functies te gebruiken omzeil je al het lastige rekenwerk dat normaal gesproken bij animaties op basis van interacties komt kijken.”
“Door al onze libraries op deze manier te laten werken maak je het makkelijk om de meest uiteenlopende effecten te koppelen aan een interactie. Zo animeer je bijvoorbeeld makkelijk de opacity van een element, maar ook volume, scroll-positie of kleur. En als bonus maak je het eenvoudig hier eases op toe te passen.”
Wat zijn uitdagende projecten waar de nieuwe Lead mee verder kan?
“De stappen die ik heb gezet in het vormen van een visie voor UX/UI development bij Kaliber zijn nog maar een begin. De volgende Lead krijgt hier zeker de ruimte om de visie verder uit te bouwen en concreter te maken. Met de middelen en het team hier kun je echt iets bijzonders neerzetten.”
“Ook is er veel ruimte om nieuwe technologieën uit te proberen. Veel Javascript animaties kun je tegenwoordig (of binnenkort) ook met CSS oplossen. Daar moeten we echt wat mee binnen de organisatie. Denk bijvoorbeeld aan paginatransities met CSS View Transitions, scroll-driven animaties met CSS View Timelines en het positioneren van tooltips met CSS Anchor Positioning. Dit gaat onze performance verbeteren en de complexiteit verminderen. Daarnaast is er het gebruik van three.js via React Three Fiber, wat nieuwe visuele effecten mogelijk maakt zonder veel gespecialiseerde kennis… zoveel om mee te experimenteren!”
Heb je nog een laatste boodschap voor je mogelijke opvolger?
“Voor mij was Kaliber 4 jaar geleden een van de weinige plekken waar techniek en creativiteit echt hand in hand gaan. Dat was precies waar ik naar op zoek was, alleen is het na een verhuizing en 2 kids 👶👧 helaas niet meer te doen. Maar dat heeft niets te maken met Kaliber, het geweldige clubhuis (check alle installaties), het jaloersmakende werk dat er gemaakt wordt of de fijne collega's die dat werk realiseren. Als je je geroepen voelt om in dit gat te springen, weet ik zeker dat je er geen spijt van krijgt. We maken niet alleen maar een 'mooi plaatje', maar we lossen complexe problemen op. Je krijgt hier de kans om technische uitdagingen aan te gaan en echt te experimenteren met UX/UI."
"Oh, en begin volgend jaar staat er weer een hackathon gepland! Voor mij was dit één van de eerste dingen die ik bij Kaliber meemaakte en mocht toen meewerken aan onze pingpong-LED-muur waar we gifjes op afspelen. Tijdens de hackathons worden altijd hele leuke dingen bedacht, zoals een AI beer en een (on)handige klok."
Word jij onze nieuwe Lead Front-End Developer?
Bedankt Peeke, en succes op je nieuwe plek! Mocht je Peeke willen volgen, check zijn LinkedIn.
Als je denkt dat deze rol bij Kaliber je op het lijf geschreven is, aarzel dan niet om te solliciteren. We horen graag welke bijdrage jij aan ons team zou kunnen leveren!